HUSORDEN & VEDTÆGTER  VEDTÆGTER Nedenfor kan du downloade de til hver en tid gældende vedtægter.

 

 

 

VEDTÆGTER

FOR ANDELSBOLIGFORENINGEN BRØNSBO

 

 

 

§1 · NAVN, HJEMSTED OG FORMÅL

Foreningens navn er Andelsboligforeningen Brønsbo.

Foreningens hjemsted er Københavns Kommune.

 

 

 

 

§2

Foreningens formål er at erhverve, eje og drive ejendommen, matr.nr. 3136 Husum, beliggende Hirsevej 2-18/Frederikssundsvej 212.

 

 

 

 

§3 · MEDLEMMER

Som medlem kan optages enhver, der har eller i forbindelse med optagelsen som medlem overtager brugsretten til lokaler,

og indflytter og beboer disse i foreningens ejendom. Med­lemsretten kan kun vedrøre de lokaler, brugsretten omfatter.

Erhvervslokalerne i stuen mod Frederikssundsvej er undtaget om krav til beboelse.

Stk. 2: Såfremt der i forbindelse med ledighed opstår mulighed for sammenlægning af 2 nabolej­ligheder til en lejlighed,

har den andelshaver, der ønsker sammenlægning, ret til at erhverve den ledigblevne lejlighed på sædvanlige vilkår,

dog således at gældende fortrinsret efter reglerne i § 13, stk. 2, litra a og b, samt § 18 skal respekteres.

Lejligheder kan sammenlægges vertikalt og horisontalt, såfremt de indgår i en husstand.

Ved ønske om sammenlægning skal bestyrelsen skriftligt informeres inden arbejdet iværksættes. Retten til at erhverve en lejlighed til sammenlægning er dog endvidere betinget af, at myndighedernes godkendelse til sammenlægning kan opnås,

forevises bestyrelsen inden arbejdet iværksættes, og at gældende myndighedskrav overholdes.

Alle omkostninger i forbindelse med sammenlægningen, herunder udgiften til indhentelse af myndighedsgodkendelse med videre,

betales af den erhvervende andelshaver, og er foreningen uvedkommende. Alle arbejder skal udføres håndværksmæssigt forsvarligt

i overensstemmelse med kravene i byggelovgivningen, lokalplaner og andre offentlige forskrifter.

Bestyrelsen er ikke ansvarlig for anmeldte eller godkendte forandringers forsvarlighed og lovlighed.

Forandringsarbejder skal afsluttes senest et år efter information til bestyrelsen er givet.

Det er kun muligt at sammenlægge to oprindelige andele til en.

Stk. 3: Hvert medlem må kun have brugsret til een beboelseslejlighed og er forpligtet til at benytte lejligheden, jf. dog § 11.

 

 

 

 

§4 · INDSKUD

Indskud udgør et beløb på 15.000 kr., således som der er fastsat ved stiftelsen.

Stk. 2: Ved optagelse af et nyt medlem efter stiftelsen skal der ud over indskud indbetales et tillægsbeløb, således at indskud plus tillægsbeløb svarer til den pris, som efter § 14 godkendes for andel og lejlighed.

 

 

 

 

§5

Medlemmerne hæfter kun personlig solidarisk for den pantegæld, der indestår i ejendommen,

samt for bankgæld sikret ved ejerpantebrev i ejendommen, såfremt panthaverne har taget forbehold herom.

I øvrigt hæfter de for foreningsindskud, der indgår i foreningens formue som ansvarlig kapital og ikke forrentes.

Stk. 2: Et medlem eller hans bo hæfter efter stk. 1, indtil ny andelshaver har overtaget lejligheden og dermed er indtrådt i forpligtelsen.

 

 

 

 

§6

Medlemmerne har andel i foreningens formue i forhold til deres indskud. Generalforsamlingen kan foretage regulering af andelene,

således at det indbyrdes forhold mellem andelene kommer til at svare til lejlighedens lejeværdi.

 

 

 

 

§7

Andelen kan kun overdrages eller på anden måde overføres til andre i overensstemmelse med vedtægterne,

ved tvangssalg dog med de ændringer, der følger af reglerne i andelsboligfor­eningslovens § 6 b.

Andelen kan belånes i overensstemmelse med reglerne i andelsboligforeningsloven. For­eningen kan kræve, at andelshaveren betaler gebyr

for afgivelse af erklæring i henhold til andelsboligforeningslovens § 4 a. Der kan ikke gives transport i et eventuelt tilgodehavende

efter en overdragelse, som endnu ikke er aftalt. Der kan heller ikke anvises eller meddeles fuld-magt for nogen anden end andelshaveren

til at modtage og kvittere for afregning af et sådant tilgodehavende.

Stk. 2: For andelen udstedes andelsbevis, der lyder på navn.

Bortkommer andelsbeviset, kan bestyrelsen udstede et nyt, der skal angive, at det træder i stedet for et bortkommet andels­bevis.

 

 

 

 

§8 · BOLIGAFGIFT

Boligafgiftens størrelse fastsættes af generalforsamlingen, der ligeledes kan foretage regulering af boligafgiften for de enkelte lejligheder,

således at det indbyrdes forhold mellem boligafgifternes størrelse kommer til at svare til lejlighedernes indbyrdes værdi.

 

 

 

 

§9 · VEDLIGEHOLDELSE M.V.

En andelshaver er forpligtet til at foretage al vedligeholdelse inde i andelsboligen,

bortset fra vedligeholdelse af centralvarmeanlæg med radiatorer og radiatorventiler, fælles forsynings- og afløbsledninger, afløb samt udskiftning

af vinduer, lejlighedens udvendige døre og punkterede termoruder. Andelshaverens vedligeholdelse omfatter ligeledes rør i andelsboligen. Vedligeholdelsespligten af rør på badeværelset og i køkkenet i den enkelte andelsbolig, påhviler andelshaveren frem til stophanen/ ballofixen. Foreningen har vedligeholdelsen fra og med stophanen/ballofixen ud til de fælles forsyningsrør.

Stk. 2: En andelshavers vedligeholdelsespligt omfatter også vedligeholdelse og eventuelle nødvendige udskiftninger af bygningsdele,

el-installationer excl. målerskabet, vvs-installationer og sanitet samt andet inventar og tilbehør i lejligheden, såsom f.eks. udskiftning af gulve og

køkken­borde, døre og skabe, stikkontakter, vandhaner, samt låse og nøgler. Såfremt der benyttes kobberinstallationer, skal der indskydes en

ion-fælde. En andelshavers vedligeholdelsespligt omfatter også forringelse, som skyldes slid og ælde, men nødvendige reparationer og tætning af de oprindelige badeværelsesgulve, samt nødvendig udskiftning af de oprindelige døre i lejlig­hederne, påhviler andelsboligforeningen.

Stk 3: Ved udskiftning af utilgængelige rør påhviler det foreningen at betale for de nødvendige reparationer,

medens andelshaveren selv skal betale for tilhørende malerarbejde.

Stk. 4: En andelshaver er endvidere forpligtet til at vedligeholde andre lokaler eller områder, som er knyttet til boligen med særskilt brugsret

for andelshaveren, såsom pulterrum, kælderrum, altaner, terrasser, have o.lign. For så vidt angår rum og områder i bygninger omfatter

vedligeholdel­sespligten dog kun vedligeholdelse af indvendige overflader.

Generalforsamlingen kan fastsætte nærmere regler for vedligeholdelse af sådanne områder.

Stk.5: Generalforsamlingen kan i øvrigt pålægge andelshaverne særlig vedligeholdelsesforpligt­elser, og hvis det vedtages på en generalforsamling at iværksætte forbedringer på ejendommen, kan et medlem ikke modsætte sig forbedringens gennemførelse.

Stk. 6: Forsømmer en andelshaver groft sin vedligeholdelsespligt, kan bestyrelsen kræve nødvendig vedligeholdelse foretaget inden for en nærmere fastsat frist. Bestyrelsen har ret til at få eller skaffe sig adgang til boligen for at konstatere, at vedligeholdelsesarbejderne er foretaget. Foretages vedligeholdelsen ikke inden for den fastsatte frist, kan vedligeholdelsesarbejderne udføres af foreningen for andelshaverens regning. Omkostningerne hertil sidestilles med betaling af boligafgift.

Stk. 7: Andelshaveren er forpligtet til at give adgang til lejligheden for håndværkere til udførelse af arbejde,

der er besluttet af generalforsamling eller bestyrelse.

 

 

 

 

§10 · FORANDRINGER

Andelshaveren er berettiget til at foretage forandringer inde i boligen.

Forandring, skal anmeldes skriftligt for bestyrelsen senest 3 uger inden den bringes til udførelse.

Bestyrelsen kan gøre indsigelse efter stk. 3, hvilket skal ske inden 3 uger efter anmeldelsen, og iværksættelse af forandringen skal da udskydes, indtil der er opnået enighed med bestyrelsen, eller det er fastslået, at indsigelsen var uberettiget. Forandring af el-, vvs- og gasinstallationer skal udføres af en autoriseret håndværker. Ændring vedrørende vægge og gulve i vådrum skal udføres af kvalificerede håndværkere.

Andelshaveren skal forevise dokumentation for, at der anvendes autoriserede eller kvalificerede håndværkere til udførelsen af ovennævnte arbejder. Tilstrækkelig dokumentation består i fremlæggelse af CVR.-nummer, autorisation, svendebrev, dokumentation for medlemskab af Dansk Byggeri eller lignende. Dokumentation skal fremlægges bestyrelsen inden arbejdet iværksættes.

Alle forandringer skal udføres håndværksmæssigt forsvarligt i overensstemmelse med kravene i byggelovgivningen, lokalplaner

og andre offentlige forskrifter

Bestyrelsen er ikke ansvarlig for anmeldte eller godkendte forandringers forsvarlighed og lovlig­hed. I tilfælde, hvor byggetilladelse kræves efter byggelovgivningen eller tilladelse efter andre offentlige forskrifter, skal tilladelsen desuden forevises for bestyrelsen, inden arbejdet iværk­sættes,

og efterfølgende skal ibrugtagningsattest forevises.

 

Andelshaveren skal, efter udførslen af forandringer nævnt i stk. 1 i denne bestemmelse, fremlægge fakturaer for arbejdet for bestyrelsen.

 

 

 

 

§11 · UDLEJNING

En andelshaver er berettiget til at udleje eller udlåne sin lejlighed med bestyrelsens tilladelse, som kun kan gives,

når andelshaveren er midlertidigt fraværende på grund af sygdom, institutionsanbringelse, forretningsrejse, studieophold, ferieophold, militærtjeneste, midlertidig forflyttelse eller lignende for en begrænset periode på normalt højst 2 år.

Udleje kan således ikke tillades efter fraflytning eller dødsfald, uanset om der måtte være særlige grunde hertil.

Uanset ovenstående, kan bestyrelsen tillade udlejning i op til 1 år ved svigtende salg, som tidligst kan påbegyndes to måneder efter skriftligt ønske om udmeldelsen af andelsboligfor­eningen er fremsat.

For at tilladelse kan gives, skal andelshaveren dokumentere, at reelle salgsdispositioner er taget.

Bestyrelsen skal godkende lejer og betingelserne for lejemålet.

Administrationen udfærdiger fremlejekontrakt.

For oprettelse og ekspedition af fremlejekontrakt betaler udlejeren (andelshaveren) et engangsgebyr, der fastsættes af administrationen.

 

 

 

 

§12 · HUSORDEN

Generalforsamlingen kan fastsætte regler for husorden, herunder husdyrhold.

 

 

 

 

§13 · OVERDRAGELSE AF ANDELEN

Ønsker en andelshaver at fraflytte sin lejlighed, er han berettiget til at overdrage sin andel i overensstemmelse med stk. 2.

Bestyrelsen skal godkende den nye andelshaver. Nægtes god­kendelse, skal skriftlig begrundelse gives.

Stk. 2: Andelen overføres efter følgende rækkefølge, idet opmærksomheden henledes på bestem­melserne i § 19 og § 20:

a) Til den, der indstilles af andelshaveren, når overdragelsen sker til en person, med hvem han er beslægtet i lige op- eller nedstigende linie samt søskende eller ved bytning, eller til en person, der i mindst 2 år har haft fælles husstand med andelshaveren.

b) Andelshavere, der er indtegnet på en sammenlægnings-/rokeringsliste hos bestyrelsen således, at den der er først indtegnet på listen, går forud for de senere indtegnede. Sker overdragelsen ved sammenlægning, slettes andelshaveren af sammenlægnings­/rokeringslisten. Ved sammenlægning kræves, at andelshaveren har været medlem af foreningen i minimum 24 måneder, samt at bestemmelserne i § 3, afsnit 2 og 3 opfyldes. Sker overdragelsen ved rokade, slettes andelshaveren af sammenlægnings/-rokeringslisten, og indstillingen til den således ledigblevne andelslejlighed foretages efter reglerne i stk. 2 b, c eller d.

I tilfælde af skilsmisse eller samlivsophævelse reguleres forholdet alene efter vedtægtens § 20.

c) Ikke-medlemmer af andelsboligforeningen, der er indtegnet på en venteliste hos bestyrelsen, har dernæst fortrinsret efter tidspunktet for indtegningen.

d) Dernæst kommer andre i betragtning, der indstilles af overdrageren.

 

Stk. 3: Foreningen har ingen pligt til at oprette de i stk. 2 b) og c) nævnte ventelister. Er der oprettet venteliste, har bestyrelsen på begæring af den fraflyttende andelshaver pligt til at anvise en ny andelshaver inden for løbende måned+ 3 måneder fra begæring.

 

 

 

 

§14 · OVERDRAGELSESSUM

Ved overdragelse af en andel må prisen ikke overstige, hvad værdien af andelen i foreningens formue, forbedringer i lejligheden

og dens vedligeholdelsesstand med rimelighed kan betinge.

Stk. 2: Ved opgørelsen af foreningens formue ansættes ejendommen ved generalforsamlings­beslutning til en af følgende tre værdier:

a) Anskaffelsesprisen.

b) Handelsværdien som udlejningsejendom under forudsætning af, at køber overtager de indestående prioriteter

og betaler den resterende købesum kontant.

c) Ejendomsværdien ved den seneste almindelige vurdering eller årsomvurdering med tillæg af værdien af forbedringer, der er udført på ejendommen efter vurderingen, og r'ned et procenttillæg til ejendomsværdien for den værdistigning, der har fundet sted siden vurderingen. Procenttillægget fastsættes af boligministeren på grundlag af udviklingen i værdiansættelserne ved de to seneste almindelige vurderinger og under hensyn til den forventede videre udvikling i priserne på udlejningsejendomme.

Generalforsamlingsbeslutningen er bindende, selvom en højere pris kunne opnås.

Ved opgørelsen må værdien af andelen i foreningens formue ikke medregnes med et højere beløb en det, der følger af foranstående beregning.

Stk. 3: Generalforsamlingen fastsætter prisen for andelenes værdi ved salg i tiden indtil næste ordi­nære generalforsamling.

Andelenes pris og eventuelle prisudvikling fastsættes under iagttagelse af reglerne i andelsboligforeningsloven, og i øvrigt under hensyn til værdien af foreningens ejendom og andre aktiver, samt størrelsen af foreningens gæld. Generalforsamlingens prisfastsættelse er bindende,

selvom der lovligt kunne have været fastsat en højere pris, jfr. boligstyrelsens cirkulære af 21. April 1986 om prisfastsættelses-bestemmelser.

Stk. 4: Værdien af forbedringer i lejligheden ansættes til anskaffelsesprisen med fradrag af eventuel værdiforringelse på grund af alder eller slitage.

Stk. 5: Foreningen yder kun lån eller stiller sikkerhed ved garanti eller kaution i forbindelse med køb af andele i de tilfælde,

hvor lovgivningen stiller ufravigeligt krav herom.

Stk. 6: Såfremt køber misligholder sin forpligtelse til rettidigt afvikling af det lån, som foreningen har garanteret for,

er dette at betragte som misligholdelse med den retsvirkning, som fremgår af ved­tægternes§ 22.

 

 

 

 

§15

Bestyrelsen eller - såfremt bestyrelsen beslutter det - en af bestyrelsen udpeget byggesagkyndig vurderingsmand foretager besigtigelse af lejligheden og fastsætter prisen for forbedringer, inventar og løsøre på grundlag af en opgørelse, udarbejdet af den fraflyttende andelshaver,

men efter de retningslinier som bestyrelsen fastsætter. Besigtigelsesrapporten med vurderingspriser indgår som bilag til salgsaftalen,

der udarbejdes af bestyrelsen/ administrator. Inden besigtigelse og vurdering finder sted, afleverer den fraflyttende andels-haver erklæring fra aut. El-installatør og aut. WS-installatør om, at alle installationer i lejligheden er lovlige og i funktionsdygtig stand.

Overdragelsen må ikke gøres betinget af, at erhververen indgår anden retshandel f.eks. i form af køb af inventar og andet løsøre.

Honoraret til vurderingsmanden deles ligeligt mellem køber og sælger.

Stk. 2: Såfremt den fraflyttende andelshaver ikke kan acceptere den af bestyrelsen fastsatte pris for forbedringer, inventar og løsøre samt det af bestyrelsen fastsatte nedslag for mangelfuld vedligeholdelsesstand, vurderes disse ved syn og skøn foretaget af en skønsmand, der skal være bekendt med andelsboligforhold. Parterne udpeger i forening en skønsmand. Såfremt parterne ikke kan blive enige herom, udpeges skønsmanden af boligretten. Skønsmanden skal ved besigtigelsen af lejligheden indkalde både den pågældende andelshaver og bestyrelsen og udarbejde en vurderingsrapport, hvor prisberegningen specificeres og begrundes. Skøns­mandens vurdering er bindende for såvel andelshaveren som bestyrelsen. Skønsmanden fastsætter selv sit honorar og træffer bestemmelse om, hvorledes omkostningerne ved skønnet skal fordeles mellem den fraflyttende andelshaver og foreningen, eller eventuelt pålægges den ene part fuldt ud, idet han herved skal tage hensyn til,

hvem af parterne, der har fået medhold ved skønnet.

 

 

 

 

§16 · FREMGANGSMÅDEN

Inden aftalens indgåelse skal sælgeren udlevere et eksemplar af andelsboligforeningens vedtægter til køberen samt andelsboligforeningens seneste årsregnskab og budget, en opstilling af købesummens beregning med specifikation af prisen for andelen, udførte forbedringer og inventar. Sælgeren skal endvidere inden aftalens indgåelse skriftligt gøre køberen bekendt med indholdet af bestemmelserne om prisfastsættelse, om adgangen til at hæve aftalen eller kræve prisen nedsat samt bestemmelserne om straf i lov om andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber.

Stk. 2: Mellem sælger og køber oprettes en skriftlig overdragelsesaftale.

Bestyrelsen kan forlange, at overdragelsesaftalen oprettes på en standardformular.

Overdragelsesaftalen forsynes med bestyrelsens påtegning om godkendelse efter stk. 3.

Stk. 3: Erhververen samt alle vilkår for overdragelsen skal godkendes af bestyrelsen.

God­kendelsen skal foreligge inden 3 uger efter aftalens forelæggelse for bestyrelsen.

Stk. 4: Bestyrelsen kan forlange den aftalte pris nedsat og en eventuel overpris tilbagebetalt, såfremt prisen overstiger, hvad der er tilladt.

Stk. 5: Overdragelsessummen skal indbetales til foreningen, som efter fradrag af sine til gode­havender udbetaler resten til den fraflyttende andelshaver. Bestyrelsen er ved afregningen over for den fraflyttende andelshaver berettiget til at tilbageholde et rimeligt beløb til sikkerhed for dennes forpligtelser. Såfremt afregning sker inden fraflytning, er foreningen endvidere berettiget til at tilbage-holde et rimeligt beløb til dækning af køberens eventuelle krav i anledning af mangler ved overtagelsen. Udbetaling af restbeløbet skal ske senest 3 uger efter overtagelsen.

Stk. 6: Senest 2 uger efter køber har overtaget andelsboligen skal den være gennemgået for mangler ved andelsboligens vedligeholdelsesstand, forbedringer, inventar og løsøre, der er overtaget. Der kan kun anmeldes krav om mangler, der ikke er medtaget i vurderingsrapporten og, som der ikke allerede er givet et nedslag for eller er udbedret af sælger. Køber kan kun komme med mangelindsigelser i op til og med 14 dage fra overtagelsesdagen, bortset fra indsigelser om skjulte mangler. Mangelindsigelsen skal skriftligt præsenteres for sælger og bestyrelsen.

Stk. 7: Såfremt køberen forlanger prisnedslag for sådanne mangler, kan bestyrelsen, hvis kravet skønnes rimeligt, tilbageholde et tilsvarende beløb ved afregningen til sælgeren, således at beløbet først udbetales, når det ved dom eller forlig mellem parterne er fastslået, hvem det tilkommer.

 

 

 

 

§17

Har andelshaveren ikke inden 3 måneder efter at være fraflyttet sin lejlighed indstillet en anden i sit sted,

eller er overdragelsen aftalt i strid med bestemmelserne herom, bestemmer bestyrelsen, hvem der skal overtage andel og lejlighed og de vilkår, overtagelsen skal ske på, hvorefter afregning finder sted som anført i § 16.

 

 

 

 

§18

En andelshaver er uden fraflytning af lejligheden berettiget til at overdrage sin andel helt eller delvis til et husstandsmedlem,

der i mindst 2 år har haft fælles husstand med andelshaveren. Den pågæl­dende skal godkendes af bestyrelsen,

idet dog nægtelse af godkendelse skal begrundes skriftligt.

 

 

 

 

§19 · DØDSFALD

Dør andelshaveren, har ægtefællen ret til at fortsætte medlemskab og beboelse af lejligheden.

Stk. 2: Såfremt ægtefællen ikke ønsker at fortsætte medlemskab og beboelse,

har han ret til efter reglerne i § 13 at indstille, hvem der skal overtage andel og lejlighed.

Stk. 3: Hvis der ikke efterlades ægtefælle, eller denne ikke ønsker at benytte sin ret, skal der gives fortrinsret først til personer, som beboede lejligheden ved dødsfaldet, og som i mindst 2 år havde haft fælles husstand med andelshaveren, og dernæst til personer, som af den afdøde andelshaver ved testamente eller ved skriftlig meddelelse til bestyrelsen var anmeldt som berettiget til andel og bolig ved hans død.

Herefter gives fortrinsret til personer, der var beslægtede med den afdøde andelshaver i lige op- og nedstigende linie.

§ 13, stk. 1, og § 16 finder tilsvarende anvendelse.

Stk. 4: Lejligheden skal overtages efter disse regler eller fraflyttes senest den 1. i den måned, der indtræder næstefter 3-månedersdagen

for dødsfaldet. Er ingen ny andelshaver indtrådt forinden, finder § 18 tilsvarende anvendelse.

 

 

 

 

§20 · SAMLIVSOPHÆVELSE

Ved ophævelse af samliv mellem ægtefæller er den af parterne, som efter deres egen eller myndighedernes bestemmelse får retten til boligen, berettiget til at fortsætte medlemskab og beboelse af lejligheden.

Stk. 2: Reglen i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse ved ophævelse af samlivstorhold i øvrigt, såfremt den person, der i henhold hertil skal overtage andel og bolig, har haft fælles husstand med andelshaveren i mindst 2 år før samlivsophævelsen.

I modsat fald bestemmer bestyrelsen, hvem der skal overtage andel og lejlighed efter reglerne i § 13.

Stk. 3: Ved ægtefælles fortsættelse af medlemskab og beboelse af lejligheden skal begge.

Ved ophævelse af samliv mellem ægtefæller er den af parterne, som efter deres egen eller myndighedernes bestemmelse får retten til boligen, berettiget til at fortsætte medlemskab og beboelse af lejligheden.

Stk. 2: Reglen i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse ved ophævelse af samlivstorhold i øvrigt, såfremt den person,

der i henhold hertil skal overtage andel og bolig, har haft fælles husstand med andelshaveren i mindst 2 år før samlivsophævelsen.

I modsat fald bestemmer bestyrelsen, hvem der skal overtage andel og lejlighed efter reglerne i § 13.

Stk. 3: Ved ægtefælles fortsættelse af medlemskab og beboelse af lejligheden skal begge ægtefæller være forpligtet til at lade fortsættende ægtefælle overtage andel gennem skifte eller overdragelse. Ved overdragelse i henhold hertil eller ved overdragelse i henhold til § 21 stk. 2 finder §§ 14, 15 og 16 tilsvarende anvendelse. Ved fortsættende ægtefælles overtagelse gennem ægtefælleskifte finder §§ 14 og 15 tilsvarende anvendelse, dog bortset fra § 16 stk. 5-7 om indbetaling og afregning, idet fortsættende ægtefælle i disse tilfælde indtræder i tidligere andels­havers forpligtelser over for foreningen og eventuelt långivende pengeinstitut.

 

 

 

 

§21 · OPSIGELSE

Andelshaverne kan ikke opsige medlemskab af foreningen og brugsret til lejligheden,

men kan alene udtræde efter reglerne i §§ 13 - 18 om overførsel af andel.

 

 

 

 

§22 · EKSKLUSION

Bestyrelsen kan ekskludere et medlem og bringe hans brugsret til ophør i følgende tilfælde:

1) Når et medlem ikke betaler skyldigt indskud, og medlemmet ikke har betalt det skyldige beløb senest 3 dage efter,

at skriftligt påkrav herom er kommet frem til medlemmet.

2) Når et medlem er i restance med boligafgiften eller andre ydelser, der skal erlægges sammen med denne,

og medlemmet ikke har berigtiget restancen senest 3 dage efter, at skriftligt påkrav herom er kommet frem til medlemmet.

3) Når et medlem groft forsømmer sin vedligeholdelsespligt

eller optræder til alvorlig skade eller ulempe for andre medlemmer eller foreningens virksomhed.

4) Når et medlem gør sig skyldig i forhold, svarende til de, der efter lejelovens bestemmelser berettiger ejeren til at hæve lejemålet.

Stk. 2: Efter eksklusionen kan bestyrelsen disponere efter reglerne i§ 17, 2 sidste led.

 

 

 

 

§23 · GENERALFORSAMLING

Foreningens højeste myndighed er generalforsamlingen.

Den ordinære generalforsamling afholdes hvert år inden 4 måneder efter regnskabsårets udløb med følgende dagsorden:

1) Bestyrelsens beretning.

2) Forelæggelse af årsregnskab, forslag til værdiansættelse og eventuel revisions-beretning

samt godkendelse af årsregnskabet og værdiansættelsen.

3) Forelæggelse af drifts- og likviditetsbudget til godkendelse og beslutning om eventuel ændring af boligafgiften.

4) Forslag.

5) Valg til bestyrelsen.

6) Valg af revisor.

7) Eventuelt.

Stk. 2: Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når en generalforsamling eller et flertal af bestyr­elsens medlemmer

eller 1/4 af medlemmerne af foreningen eller administrator forlanger det med angivelse af dagsorden.

 

 

 

 

§24

Generalforsamlingen indkaldes skriftligt med 14 dages varsel, der dog ved ekstraordinær generalforsamling om nødvendigt kan forkortes til 8 dage. Indkaldelsen skal indeholde dagsorden for generalforsamlingen.

Indkaldelse til ordinære generalforsamlinger og ekstraordinære general­forsamlinger kan kun foretages af bestyrelsen eller administrator.

Stk. 2: Forslag, som ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være formanden i hænde senest 8 dage før generalforsamlingen.

Et forslag kan kun behandles på en generalforsamling, såfremt det enten er nævnt i indkaldelsen eller andelshaverne ved opslag

eller på lignende måde senest 4 dage før generalforsamlingen er gjort bekendt med, at det kommer til behandling.

Stk. 3: Adgang til generalforsamlingen har enhver andelshaver og dennes myndige husstands­medlemmer.

Administrator og revisor samt repræsentanter for andelshaverne har adgang til at deltage i og tage ordet på generalforsamlingen.

Stk. 4: Hver andel giver een stemme. En andelshaver kan kun give fuldmagt til en anden myndig person.

 

 

 

 

§25

Beslutninger på generalforsamlingen træffes af de mødende stemmeberettigede ved simpelt flertal,

undtagen hvor det drejer sig om væsentlig forandring af fælles bestanddele, og tilbehør, vedtægtsændring, salg af fast ejendom

eller foreningens opløsning. Dog skal altid mindst 1/5 af foreningens medlemmer være til stede.

Stk. 2: Forslag om væsentlig forandring af fælles bestanddele, og tilbehør, vedtægtsændringer, salg af fast ejendom eller foreningens opløsning

kan kun vedtages på en generalforsamling, hvor mindst 2/3 af medlemmerne er til stede og med mindst 2/3 flertal.

Er der ikke mindst 2/3 af medlemmerne til stede på generalforsamlingen, men er mindst 2/3 af de fremmødte for forslaget, kan der indkaldes

til en ny generalforsamling, og på denne kan da forslaget endeligt vedtages med mindst 2/3 flertal, uanset hvor mange der er mødt.

 

 

 

 

§26

Generalforsamlingen vælger selv en dirigent og en referent. Referatet underskrives af dirigenten og den valgte formand for bestyrelsen.

 

 

 

 

§27 · BESTYRELSEN

Generalforsamlingen vælger en bestyrelse til at varetage den daglige ledelse af foreningen og udføre generalforsamlingens beslutninger.

 

 

 

 

§28

Bestyrelsen består af 3 - 5 medlemmer efter generalforsamlingens bestemmelse. Bestyrelsens formand vælges af generalforsamlingen,

men i øvrigt konstituerer bestyrelsen sig selv med en næstformand og en sekretær. Generalforsamlingen vælger desuden en eller 2 suppleanter.

Stk. 2: Som bestyrelsens medlemmer og suppleanter kan vælges andelshavere og disses myndige husstandsmedlemmer.

Som bestyrelsesmedlem eller suppleant kan kun vælges een person fra hver husstand.

Stk. 3: Bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år ad gangen.

På den stiftende generalforsamling vælges to bestyrelsesmedlemmer dog kun for 1 år ad gangen.

Bestyrelsessuppleanter vælges for 1 år ad gangen. Genvalg kan finde sted.

Stk. 4: Såfremt et bestyrelsesmedlem fratræder i valgperioden, indtræder suppleanten i bestyrelsen for tiden indtil næste

ordinære generalforsamling. Såfremt antallet af bestyrelses­medlemmer ved fratræden bliver mindre end 3, indkaldes en generalforsamling

til valg af supplerende bestyrelses-medlemmer. Valg af et nyt bestyrelsesmedlem i stedet for et fratrådt medlem sker kun

for den resterende del af den fratrådtes valgperiode.

 

 

 

 

§29

Et bestyrelsesmedlem må ikke deltage i behandlingen af en sag, såfremt han eller en person, som han er beslægtet eller besvogret med

eller har lignende tilknytning til, kan have særinteresser i sagens afgørelse.

Stk. 2: Der føres protokol over forhandlingerne på bestyrelsesmøderne.

Protokollen underskrives af de bestyrelsesmedlemmer, der har deltaget i mødet.

Stk. 3: I øvrigt bestemmer bestyrelsen selv sin forretningsorden.

 

 

 

 

§30

Bestyrelsesmøde indkaldes af formanden eller, i hans forfald, af næstformanden,

så ofte anled­ning findes at foreligge, samt når 1 medlem af bestyrelsen begærer det.

Stk. 2: Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når over halvdelen af medlemmerne, herunder formanden eller næstformanden, er til stede.

Stk. 3: Beslutning træffes af de mødende bestyrelsesmedlemmer ved simpel stemmeflerhed.

Står stemmerne lige, gør formandens eller, i hans forfald, næstformandens stemme udslaget.

 

 

 

 

§31

Foreningen tegnes af formanden og to andre bestyrelsesmedlemmer i forening.

Bestyrelsen er bemyndiget til at foretage en omprioritering af ejendommen, hvor et eller flere af de eksisterende lån udskiftes med et eller flere lån, sikret ved tinglyst pant i ejendommen. Løbetiden på nye lån må gerne overstige restløbetiden på de lån, der indfries, men netto-provenuet af nye lån skal i sin helhed anvendes til nedbringelse af eksisterende pantegæld, og omprioriteringen skal godkendes af administrator.

 

 

 

 

§32 · REGNSKAB & REVISION

Foreningens årsregnskab skal udarbejdes i overensstemmelse med god regnskabsskik og under­skrives af administrator og hele bestyrelsen. Regnskabet skal indeholde bestyrelsens forslag til, hvilket beløb der skal henlægges til konto for hovedistandsættelser.

Det opsparede beløb på konto for hovedistandsættelser kan ikke medregnes ved beregning af andelsværdien.

Stk. 2: Bestyrelsen foreslår i forbindelse med årsregnskabet, hvilken metode, der skal anvendes ved fastsættelse af andelenes værdi,

hvor stort et beløb der skal fratrækkes til kursregulering og genopretningsreserve ved maksimalberegning af andelsværdien, samt hvilken værdi, andelene herefter skal have. Som note til årsregnskabet oplyses generalforsamlingens beslutning om andelenes værdi og om,

hvilken metode, der er anvendt ved fastsættelsen.

Stk. 3: Bestyrelsen udarbejder en beregning af andelens forventede værdistigning, indtil næste års­regnskab foreligger.

Beregningens resultat anføres som note til regnskabet i såvel absolutte tal som i procent af indskudskapitalen.

Stk. 4: Regnskabsåret løber fra 1. november - 31. oktober.

 

 

 

 

§33

Generalforsamlingen vælger en statsautoriseret eller en registreret revisor til at revidere årsregnskabet; revisor skal føre revisionsprotokol. Generalforsamlingen kan til enhver tid afsætte revisor.

Stk. 2: Det reviderede, underskrevne årsregnskab samt forslag til drifts- og likviditetsbudget ud­sendes til andelshaverne

samtidig med indkaldelsen til den ordinære generalforsamling.

 

 

 

 

§34 · ADMINISTRATION

Generalforsamlingen vælger en administrator til at forestå ejendommens almindelige økonomiske og juridiske forvaltning.

Administrationsforholdet kan fra begge sider opsiges med 3 måneders varsel til udgangen af en måned.

Opsigelse fra foreningens side skal dog forud godkendes på en generalforsamling.

Administrator er befuldmægtiget til at handle på foreningens vegne i alle forhold vedrørende den daglige drift.

Bestyrelsen kan beskikke en eller flere personer til at varetage specifikke funktioner og opgaver i foreningen

herunder eksempelvis administrationen af foreningens hjemmeside.

 

 

 

 

§35 · OPLØSNING

Opløsningen ved likvidation forestås af to likvidatorer, der vælges af generalforsamlingen.

Stk. 2: Efter realisation af foreningens aktiver og betaling af gælden deles den resterende formue

mellem de til den tid værende medlemmer i forhold til deres andels størrelse.